Ontstaan van WSV de Val.
Toen in 1972 de veerdienst Hoedekenskerke – Terneuzen ophield te bestaan is de toenmalige café exploitant fam. Burgel begonnen de voormalige veerhaven om te toveren naar een jachthaven. In 1e instantie was de haven voornamelijk provisorisch ingericht. Langzamerhand werd het wat moderner.
Een tiental jaar er na is de havenexploitatie overgegaan van fam. Burgel naar de toen nieuw opgerichte watersportvereniging.
De drijvende steigers werden aan watersportvereniging (w.s.v.) overgedragen.
De dwarssteigers zijn naderhand nog een keer door vrijwilligers vernieuwd.
Toch hadden de drijvende delen veel slijtage op gelopen doordat er weinig golfslagreductie gecreëerd kon worden.
Doordat de w.s.v. op een gegeven moment wat geld in kas kreeg is een compleet nieuwe hoofd steiger met nieuwe flexibelere dwarssteigers aangeschaft.
Ook werden nieuwe geleidingspalen geslagen.
Een toenmalige voorzitter heeft een passantensteiger met Europese subsidie weten te realiseren.
De toegangsbrug, vast en bewegend deel, is door voornamelijk 1 vrijwilliger helemaal naar eigen visie gemaakt en verduurzaamd.
Door dijkverzwaringen in de buurt konden we op een gegeven moment aan z.g. Haringmanblokken komen. Zeer zware betonblokken waar een golf-werend dammetje van gemaakt is. De dam is het behoud voor onze drijvende steigers
en de bootjes.
Een heel erg groot euvel is de aanslibbing. Jaarlijks verzamelt zich zo’n 2½ mtr. zand en slib in de haven. Het verwijderen daarvan (baggeren) is een zeer grote kostenpost voor de vereniging.
Meerdere mogelijkheden om de specie uit de haven te krijgen zijn geprobeerd.
Wat voor de haven het voordeligst is toch het inhuren van een ‘Ploegboot’
Een sterke sleepboot die een grote ijzeren bak (ploeg) de specie buiten de haven trekt.
De lichte modder is niet zo’n probleem maar de zanderige geul de haven uit blijft hardnekkig voor ondiepte zorgen bij laag water.
Overigens nagenoeg alle slib dat de haven in drijft krijgen we “cadeau” van de sleephopperzuigers die de Westerschelde op diepte houden voor Antwerpse havens.
Het clubhuis van de w.s.v. is het voormalige kantoor en wachtlokaal van de P.S.D. Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland. Het kantoor was voor het walpersoneel en de wachtruimte voor passagiers. Het gebouwtje stond op een andere plek op het havenplein, maar door dijkverbreding moest het verplaatst worden. Het is door een hijskraan opgepakt een ca. 50 mtr. meer zuidwaarts en 20 mtr. meer oostwaarts gezet.
Het clubhuis is compleet door vrijwilligers van de vereniging gerenoveerd en zoveel mogelijk aan de wensen aangepast waardoor het nu uitstekend voldoet als clubhuis en sanitaire voorzieningen voor passanten en campergasten.